Virtual tourist satisfaction in the post-pandemic reality: economic-financial benefit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/myn.vi47.7678

Keywords:

Business Tourism, Virtual Tourism, MICE, Hybrid Congresses, Economic Viability

Abstract

The work aims to analyse how virtual tourism viability is achieved in face of post-pandemic reality stemming from economic and financial flows for companies in the sector. The analysis is based on surveys from organisations such as MCI Spain and EventoPlus as well as information obtained from ten professional congresses on health, research as well as corporate topics. Five of these are face-to-face (pre-pandemic), four are virtual and one is hybrid (post-pandemic). The results show that virtual events viability is mainly achieved by sustainability, security, audio-visual elements, and types of event formats. The main conclusion is that the post-pandemic reality demands from congress tourism the creation of new, smart and sustainable ideas to improve the overall satisfaction of value chain participants.

References

Beck, J., & Egger, R. (2018). Emotionalise me: Self-reporting and arousal measurements in virtual tourism environments. In Information and communication technologies in tourism (pp. 3-15). Springer, Cham.

Costa, B. (2010, June). O hiper-realismo sensorial de 300. E-Compós, 3(1).

De Ortega, L. (1984). Algunas reflexiones sobre semiótica y realidad social. Universitas Humanística, 22(22).

Di Crosta, A., Ceccato, I., Marchetti, D., La Malva, P., Maiella, R., Cannito, L. & Di Domenico, A. (2021). Psychological factors and consumer behavior during the COVID-19 pandemic. PloS one, 16(8).

Eventoplus (2022b, abril 7). Spain Conventíon Bureau da las cifras del peso del MICE en España. Eventoplus. Link: https://www.eventoplus.com/noticias/spain-convention-bureau-estudio-turismo-reunio nes/

Flavián, C., Ibáñez, S., & Orús, C. (2021). Impacts of technological embodiment through virtual reality on potential guests’ emotions and engagement. Journal of Hospitality Marketing & Management, 30(1), 1-20.

Gavilán, R. (2021, septiembre 20). El IVA en la Organización de Eventos, ¿cómo funciona? BE Spain DMC. https://bevents-spain.com/iva-eventos

Gil, C., Torres, I. & López, Z. (2013). Dimensión integral e interdisciplinaria del concepto de comportamiento del consumidor. Anagramas-Rumbos y sentidos de la comunicación, 11(22), 179-200.

Gutiérrez, A. (2021): El Impacto del Covid-19 en el Crecimiento y la Productividad. Revista Universitaria Europea, 35, 119-144.

Henao, O., & Córdoba, J. (2007). Comportamiento del consumidor, una mirada sociológica. Entramado, 3(2), 18-29.

Hopf, J., Scholl, M., Neuhofer, B., & Egger, R. (2020). Exploring the impact of multisensory VR on travel recommendation: A presence perspective. In Information and Communication Technologies in Tourism 2020 (pp. 169-180). Springer, Cham.

Hosteltur (2022, enero). El Turismo de Congresos y Eventos regresa con fuerza. Hosteltur https://www.hosteltur.com/document/download/6187

Huggett, J. (2020). Virtually real or really virtual: Towards a heritage metaverse. Studies in Digital Heritage, 4(1), 1-15.

INE - Instituto Nacional de Estadística (2019, diciembre). Movimientos Turísticos en Fronteras. Spain: Instituto Nacional de Estadística. Link: https://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=13864

lnEventos.es (2021, mayo 19). Cómo elaborar el Presupuesto para un Evento. InEventos. Link: https://www.ineventos.es/blog/el-p resupuesto-de-un-evento.html

JMP. (2022). Introducción a la estadística. Correlación. JMP. Link: https://www.jmp.com/es_es/statistics-knowledge-portal/what-is-correlation.html#:%7E:text=La%20correlaci%C3%83n%20es%20una%20medida,afirmaciones%20sobre% 20causa%20y%20efecto.

Kullmann, K. (2014). Hyper-realism and loose-reality: The limitations of digital realism and alternative principles in landscape design visualization. Journal of Landscape Architecture, 9(3), 20-31.

LKD (2020, junio 12). Virtual Venue, eventos en ambientes virtuales, una realidad hoy. LKDevents. Link: https://lkdevents.com/blogNirtualVenue#:%7E:text=Virtual%20Venue%20es%20un% 20entorno, e%20interactuar%20de%20form a%20natural.

López, D. (2003). Técnicas de evaluación de proyectos de inversión. Link: http://www.dumrauf.com.ar/spanish/ppt/finanzas_h1.pdf

López, T. (2020, junio 3). ¿Cuánto cuesta tu presencia en ferias y congresos? NoSoloEconomia: Negocios, Innovación, Link: https://nosoloeconomia.com/coste-presencia-en-ferias-y-congresos/Personas.

Lu, J., Xiao, X., Xu, Z., Wang, C., Zhang, M., & Zhou, Y. (2022). The potential of virtual tourism in the recovery of tourism industry during the COVID-19 pandemic. Current Issues in Tourism, 25(3), 441-457.

Lyntía (2022a, marzo 23). ¿Cómo contribuirá el metaverso a la sostenibilidad? Lyntía. Link: https://www.lyntia.com/news/como-contribuira-el-metaverso-a-la-sostenibilidad

Lledó, P. (2007). Comparación entre distintos Criterios de decisión. Link: https://pablolledo.com/content/articulos/03-03-07 -Criterios-decision-LIedo.PDF

Martín, M., & González, A. (2016). Negocios internacionales y estrategias empresariales para la sustentabilidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Mascareñas, J. (coord.) (2010). Finanzas para Directivos. Pearson.

Maymand, M., Farsijani, H., & Moosavi, S. (2012). Investigation of the key success factors in virtual tourism. Indian journal of science and technology, 5(7), 3073-3080.

Mehta, S., Saxena, T., & Purohit, N. (2020). The new consumer behaviour paradigm amid COVID-19: permanent or transient? Journal of health management, 22(2), 291-301.

Melo, M., Coelho, H., Gonçalves, G., Losada, N., Jorge, F., Teixeira, M. S., & Bessa, M. (2022). Immersive multisensory virtual reality technologies for virtual tourism. Multimedia Systems, 28(3), 1027-1037.

MCI Spain (2021). Análisis, Experiencia y Visión de los Eventos Virtuales. (2021-06). MCI. https://www.wearemci.com/es-es/insights/perspectivas/es-es/analisis-experiencia-y-vi sion-de-los-eventos-virtuales

MICE (2021). Organizador Profesional de Congresos (OPC). Profesional. Experto. MICE. Link: https://www.mice.lat/post/201-organizador-profesional-de-congresos-opc-profesional-experto

Ministerio de Industria, Comercio y Turismo. (2019, enero). Directrices Generales de la Estrategia de Turismo Sostenible en España 2030. Ministerio de Industria, Comercio y Turismo. Link: https://turismo.gob.es/es-es/estrategia-turismo-sostenible/Documents/directrices-estr ategia-turismo-sostenible.pdf

Mottard, E.; Muñoz Soro, C.; Rey, P. (2021). Nueva Era. Estudio de Mercado 2021. Grupo EventoPlus.

OSTELEA (2021). Influencia del turismo MICE y las características que lo definen. OSTELEA. Link: https://www.ostelea.com/actualidad/blog-turismo/organizacion-de-eventos/inf1uencia­ del-turismo-mice-y-las-caracteristicas-que-lo-definen#:%7E:text=%C2%BFQu%C3% A9% 20significa%20MICE%20en%20h oteleria,%2C%20Incentives% 2C%20.Confere ncing%20y%20Exhibitions.

Posgrados Empresariales (2019, junio 19). La importancia de un estudio técnico en los proyectos de inversión. Link: https://blog.up.edu.mx/la-importancia-de-un-estudio-tecnico-en-los-proyectos-de-inve rsion

Puro Marketing (2022, abril 24). Crece el protagonismo de los eventos online ante la nueva ola de Covid-19. PuroMarketing. Link: https://www.puromarketing.com/31/34200/crece-protagonismo-eventos-online-ante-n ueva-ola-covid.html

Puro Marketing (2021). Noticias de marketing, publicidad y marcas. https://www.puromarketing.com/31/34200/crece-protagonismo-eventos-online-ante-n ueva-ola-covid.html

Organización Mundial del Turismo (2010, enero). lnternational Recommendations for Tourism Statistics. United Nations Publication.

Real Academia Española (2014). Ponente Significado. Diccionario de la lengua española. Edición del Tricentenario. https://dle.rae.es/ponente

Real Academia Española (2014): Turismo Significado. Diccionario de la lengua española. -Edición del Tricentenario. https://dle.rae.es/turismo

Suárez, S. & Suárez, J. (2014). Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa. Piramide.

Spielmann, N., & Mantonakis, A. (2018). In virtuo: How user-driven interactivity in virtual tours leads to attitude change. Journal of Business Research, 88, 255-264.

Tecnohotel (2021, December 27). MICE and congress tourism faces a resurgence full of opportunities. https://tecnohotelnews.com/2021/12/28/turi smo-mice-congress- opportunities/

United Nations (2008, January). International Recommendations for Tourism Statistics. https://unstats.un.org/unsd/publication/Seriesm/SeriesM_83rev1e.pdf#pa ge=12

Verizon Fios (2022). What is streaming - Definition, meaning and explanation. https://espanol.verizon.com/info/definitions/streaming/

Verma, S., Warrier, L., Bolia, B., & Mehta, S. (2022). Past, present, and future of virtual tourism- a literature review. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 100085.

Voronkova, L. P. (2018, December). Virtual tourism: on the way to the digital economy. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 463, No. 4, p. 042096). IOP Publishing.

Published

2022-09-01

How to Cite

Fernández Calvo, V., Rühl, A. ., & Kubus, R. (2022). Virtual tourist satisfaction in the post-pandemic reality: economic-financial benefit. Mercados Y Negocios, (47), 57–84. https://doi.org/10.32870/myn.vi47.7678